Standardele de acreditare şi
evaluare periodică a unităţilor de învăţământ
preuniversitar – anexa H.G. nr. 21/10.01.2007
Standardul reprezintă
descrierea cerinţelor formulate în termeni de reguli sau rezultate, care
definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activităţi de educaţie.
Standardele de acreditare sunt standarde naţionale, care se aplică învăţământului
preuniversitar de stat şi particular, şi se referă
la domeniile prevăzute de art. 10 din O.U.G. nr. 75/2005, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 87/2006. Pentru fiecare domeniu sunt definite subdomenii, pentru fiecare subdomeniu
sunt formulaţi indicatori, iar la
fiecare indicator sunt definiţi descriptori.
Descriptorii sunt enunţuri care stabilesc, în mod concret şi observabil, cerinţele minime pe care
organizaţia furnizoare de educaţie trebuie să le îndeplinească, pentru fiecare
indicator, în vederea acreditării.
Domeniul : A. Capacitatea instituţională; criteriul : a)
structurile instituţionale, administrative şi manageriale
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
1. Management strategic
|
1.1. Existenţa, structura şi conţinutul documentelor
proiective (proiectul de dezvoltare şi planul de implementare).
|
1.1.1.Existenţa proiectului de dezvoltare pe termen
mediu (3-5 ani) pentru organizaţia furnizoare de educaţie, având cel puţin
elementele prevăzute la autorizare.
|
1.1.2. Îndeplinirea scopurilor şi a obiectivelor
stabilite prin proiectul de dezvoltare şi prin planurile de implementare,
pentru întreaga perioadă de autorizare provizorie, după caz.
|
||
1.1.3. Fundamentarea proiectul de dezvoltare pe analiza
contextului socio-economic şi cultural în care va funcţiona organizaţia
furnizoare de educaţie. Pentru organizaţiile furnizoare de educaţie care fac
parte din învăţământul profesional şi tehnic, proiectul de dezvoltare se
fundamentează pe planul local de acţiune pentru învăţământ – PLAI şi pe
planul regional de acţiune pentru învăţământ – PRAI.
|
||
1.1.4. Fundamentarea noului proiect de dezvoltare pe
rezultatele proiectului anterior (se aplică
unităţilor şcolare acreditate
şi celor pentru care perioada de autorizare a fost mai lungă decât
durata de viaţă a proiectului de dezvoltare).
|
||
1.1.5. Formularea clară a viziunii şi a misiunii
asumate de organizaţia furnizoare de educaţie.
|
||
1.1.6. Definirea unor scopuri / ţinte strategice care
vor fi realizate în perioada de aplicare a proiectului de dezvoltare.
|
||
1.1.7. Motivarea necesităţii, fezabilităţii şi a
oportunităţii noului proiect de dezvoltare.
|
||
1.1.8. Afişarea la loc vizibil a misiunii şi a ţintelor
strategice.
|
||
1.1.9. Cunoaşterea misiunii şi a ţintelor strategice de
către cadrele didactice, elevi, părinţi, autorităţi locale, comunitatea în
general.
|
||
1.1.10. Concordanţa viziunii, misiunii şi ţintelor
strategice cu tipul organizaţiei furnizoare de educaţie, cu forma şi nivelul de educaţie la care
aceasta funcţionează.
|
||
1.1.11. Definirea etapelor în realizarea
proiectului de dezvoltare şi a principalelor categorii de resurse utilizate
pentru realizarea proiectului.
|
||
1.1.12. Precizarea indicatorilor de realizare şi a
modalităţilor de evaluare a atingerii ţintelor propuse.
|
||
1.1.13. Elaborarea, pe baza proiectului de dezvoltare,
a planului operaţional / planului de implementare a proiectului, pentru
primul an în care acesta se aplică.
|
||
1.1.14. Planul de implementare va cuprinde programe sau
acţiuni. Pentru fiecare program / acţiune sunt precizate: obiectivele
(definite în termeni de rezultate aşteptate), resursele (umane, materiale,
financiare, de timp, de informaţie, de expertiză etc.) utilizate, termenele
de realizare, responsabilităţile precum şi indicatorii de realizare (reperele
observabile ale îndeplinirii obiectivelor propuse).
|
||
1.1.15. Prezentarea rezultatelor participării organizaţiei
la alte proiecte educaţionale dezvoltate la nivelul şcolii, al comunităţii
locale, la nivel naţional sau internaţional.
|
||
1.1.16. Prezentarea bugetului estimat necesar pentru
realizarea proiectului de dezvoltare şi a bugetului detaliat pentru programele
/ acţiunile cuprinse în planul operaţional pentru primul an de funcţionare.
Adecvarea acestuia la dezvoltarea preconizată a unităţii de învăţământ.
|
||
1.1.17. Existenţa, în proiectul de dezvoltare şi în
planul de implementare, a elementelor de dezvoltare a unui învăţământ
incluziv (de asigurare a egalităţii de şanse in educaţie şi de sprijinire a
elevilor din grupuri sociale defavorizate, respectiv a celor cu cerinţe
educaţionale speciale).
|
||
1.2. Organizarea internă a unităţii de învăţământ
|
1.2.1. Existenţa, cel puţin, a regulamentelor interne de funcţionare
prevăzute de legislaţia în vigoare.
|
|
1.2.2. Existenţa organigramei organizaţiei furnizoare
de educaţie, cu linii clare de decizie, comunicare şi raportare.
|
||
1.2.3. Existenţa “fişei postului” pentru toate
posturile prevăzute în organigramă. Fişa postului va cuprinde, cel puţin:
numele postului, locul de muncă, condiţiile de ocupare (pregătire,
experienţă, calificări, competenţe etc.), locul în structura organizaţiei şi
relaţiile cu alte posturi din organigramă (subordonare, coordonare sau
supervizare), scopul activităţii şi funcţia / funcţiile îndeplinite,
atribuţiile specifice cu standardele şi descriptorii de nivel asociaţi,
limitele autorităţii.
|
||
1.3. Existenţa şi funcţionarea sistemului de comunicare internă şi
externă
|
1.3.1. Funcţionarea eficientă a sistemului de
comunicare formală internă cu personalul propriu şi cu elevii.
|
|
1.3.2. Funcţionarea eficientă a sistemului de
comunicare formală externă cu părinţii, angajatorii şi cu alte instituţii şi
grupuri semnificative de interes.
|
||
1.3.3. Funcţionarea eficientă a sistemului de
comunicare instituţională cu alte instituţii şi organizaţii cu rol în
conceperea, furnizarea şi evaluarea serviciilor educaţionale oferite.
|
||
1.3.4. Promovarea ofertei educaţionale.
|
||
2. Management operaţional
|
2.1. Funcţionarea curentă a
unităţii de învăţământ
|
2.1.1.Funcţionarea organismelor de conducere –
individuală şi colectivă - în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare
şi de reglementările interne.
|
2.1.2. Existenţa şi gestionarea eficientă a
documentelor manageriale prevăzute de legislaţia în vigoare şi reglementările
interne.
|
||
2.1.3. Realizarea procedurilor de management al resurselor umane pentru
personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic (recrutare, selecţie,
normare, utilizare, stimulare, disponibilizare etc.) conform legislaţiei în
vigoare şi reglementărilor interne.
|
||
2.1.4. Funcţionarea curentă a organizaţiei şcolare fără
perturbări majore.
|
||
2.1.5. Există
dovezi privind urmărirea respectării regulamentelor interne de
funcţionare şi privind corectarea perturbărilor constatate în funcţionarea
organizaţiei, dacă este cazul.
|
||
2.2. Existenţa şi funcţionarea sistemului de gestionare
a informaţiei; înregistrarea, prelucrarea şi utilizarea datelor şi
informaţiilor
|
2.2.1. Funcţionalitatea sistemului de gestionare a informaţiei
şi de înregistrare, prelucrare şi utilizare a datelor şi informaţiilor.
|
|
2.2.2. Cuprinderea, în sistemul de gestionare a
informaţiei, a tuturor informaţiilor necesare raportărilor prevăzute de
legislaţia în vigoare.
|
||
2.2.3. Respectarea condiţiilor şi procedurilor legale
şi privind siguranţa şi confidenţialitatea în activitatea de colectare,
prelucrare şi utilizare a informaţiei.
|
||
2.3. Asigurarea serviciilor medicale pentru elevi
|
2.3.1. Asigurarea
serviciilor medicale pentru elevi, conform legislaţiei în vigoare.
|
|
2.3.2. Existenţa procedurilor de asigurare a
serviciilor medicale de urgenţă.
|
||
2.4. Asigurarea securităţii tuturor celor implicaţi în
activitatea şcolară, în timpul desfăşurării programului
|
2.4.1. Existenţa unui sistem şi a procedurilor de
asigurare a securităţii tuturor celor implicaţi în activitatea şcolară, în
timpul desfăşurării programului (pază proprie, acorduri / contracte cu firme
specializate, cu jandarmeria sau cu poliţia)
|
|
2.4.2. Respectarea sistemelor şi a procedurilor de
sănătate şi securitate a muncii şi de PSI prevăzute de legislaţia în vigoare
pentru activităţile desfăşurate în tipul respectiv de organizaţie.
|
||
2.4.3. Existenţa unor proceduri specifice, cunoscute şi
asumate de către toţi cei implicaţi în activitatea unităţii de învăţământ,
privind gestionarea situaţiilor de criză.
|
||
2.5. Asigurarea serviciilor de orientare şi consiliere
pentru elevi.
|
2.5.1. Asigurarea serviciilor de orientare şi
consiliere pentru elevi, conform legislaţiei în vigoare – de preferinţă prin
cabinete proprii.
|
|
Domeniul : A. Capacitatea
instituţională; criteriul : b) baza
materială
|
||
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
1.Spaţii şcolare
|
1.1. Existenţa şi caracteristicile spaţiilor şcolare
|
1.1.1. Existenţa spaţiilor şcolare în care funcţionează unitatea de
învăţământ (proprii şi / sau închiriate, concesionate, în comodat sau
deţinute sub orice altă formă legală).
|
1.1.2. Adecvarea numărului sălilor de clasă, al laboratoarelor, al
atelierelor/ fermelor şcolare, al sălilor de demonstraţie etc. la planul de
şcolarizare prognozat şi realizat.
|
||
1.1.3. Adecvarea tipului laboratoarelor, al cabinetelor, al atelierelor/
fermelor şcolare, al sălilor de demonstraţie etc. la nivelul de şcolarizare
şi profilul unităţii de învăţământ.
|
||
1.1.4. Adecvarea tipului laboratoarelor, al cabinetelor, al atelierelor/
fermelor şcolare, al sălilor de demonstraţie etc. la disciplinele/ modulele
cuprinse în planul de învăţământ.
|
||
1.1.5. Folosirea eficientă a spaţiilor şcolare pe baza unei planificări
riguroase.
|
||
1.1.6. Respectarea, în spaţiile şcolare deţinute, a
Normelor de igienă privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea
copiilor şi tinerilor, conform legislaţiei în vigoare (norme generale şi
specifice)
|
||
1.2. Dotarea spaţiilor şcolare
|
1.2.1. Respectarea, în spaţiile şcolare deţinute, a normativelor de
dotare, conform legislaţiei în vigoare
|
|
1.2.2 Dotarea spaţiilor şcolare în concordanţă cu efectivele de elevi din
cadrul formaţiunilor de studiu.
|
||
1.2.3. Demonstrarea preocupărilor conducerii şcolii pentru îmbunătăţirea
dotării spaţiilor şcolare.
|
||
1.3. Accesibilitatea spaţiilor şcolare
|
1.3.1. Accesibilitatea spaţiilor şcolare pentru toţi
elevii, inclusiv pentru cei cu nevoi
speciale.
|
|
1.3.2.Localizarea uşoară a spaţiilor şcolare prin
semnalizarea lor corespunzătoare.
|
||
1.4. Utilizarea spaţiilor şcolare
|
1.4.1. Utilizarea spaţiilor şcolare în procesul
didactic conform destinaţiei lor şi planificării întocmite la nivelului organizaţiei şcolare.
|
|
2. Spaţii administrative
|
2.1. Existenţa, caracteristicile şi funcţionalitatea
spaţiilor administrative
|
2.1.1. Existenţa spaţiilor administrative (proprii şi /
sau închiriate, concesionate, în comodat sau deţinute sub orice altă formă
legală) în cadrul unităţii de învăţământ
|
2.1.2. Organizarea şi dotarea spaţiilor administrative corespunzător tipului de
activitate
|
||
3.Spaţii
auxiliare
|
3.1. Existenţa, caracteristicile şi funcţionalitatea
spaţiilor auxiliare
|
3.1.1. Existenţa spaţiilor auxiliare - săli de mese, dormitoare, vestiare,
bucătărie, spălătorie (proprii şi / sau închiriate, concesionate, în comodat
sau deţinute sub orice altă formă legală), după caz, corelate cu proiectul de
dezvoltare instituţională şi cu planul de implementare al proiectului.
|
3.1.2. Corelarea spaţiilor auxiliare - săli de mese, dormitoare, vestiare,
bucătărie, spălătorie, cu planul de
învăţământ, cu numărul elevilor şi cu tipul, nivelul şi forma de învăţământ.
|
||
3.1.3. Existenţa spaţiilor sanitare şi
dotarea lor în conformitate cu normativele de igienă în vigoare.
|
||
3.1.4. Existenţa unui spaţiu propriu destinat bibliotecii şcolare /
centrului de informare şi documentare sau a unui acord privind utilizarea bibliotecii unei alte
unităţi de învăţământ.
|
||
3.1.5. Existenţa unui spaţiu destinat cabinetului medical.
|
||
3.1.6. Existenţa unui spaţiu destinat cabinetului de orientare şi
consiliere pentru elevi.
|
||
3.1.7. Respectarea, în spaţiile auxiliare, a Normelor
de igienă privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor
şi tinerilor (norme specifice),
conform legislaţiei în vigoare.
|
||
3.1.8. Respectarea, în spaţiile auxiliare, a
normativelor de dotare, conform legislaţiei în vigoare
|
||
3.2. Accesibilitatea spaţiilor auxiliare
|
3.2.1. Accesibilitatea spaţiilor auxiliare pentru toţi
elevii, inclusiv pentru cei cu nevoi speciale.
|
|
3.2.2. Localizarea uşoară a spaţiilor auxiliare prin
semnalizarea lor corespunzătoare.
|
||
3.3. Utilizarea spaţiilor auxiliare
|
3.3.1. Utilizarea spaţiilor auxiliare conform
destinaţiei lor şi planificării întocmite la nivelul organizaţiei şcolare.
|
|
3.3.2. Asigurarea, prin programul de funcţionare, a
accesului tuturor elevilor şi personalului şcolii la bibliotecă / centrul de
documentare şi informare.
|
||
3.3.3. Asigurarea, prin programul de funcţionare, a
accesului tuturor elevilor la serviciile de orientare şi consiliere.
|
||
4. Materialele şi mijloacele de învăţământ, auxiliarele
curriculare
|
4.1. Dotarea cu mijloace de învăţământ şi cu auxiliare
curriculare
|
4.1.1. Adecvarea mijloacelor de învăţământ şi a
auxiliarelor curriculare deţinute la planul de şcolarizare prognozat, la
nivelului de şcolarizare, la profilul şi la specializările / calificările
profesionale existente în oferta educaţională.
|
4.1.2. Respectarea, în dotarea cu mijloace de
învăţământ şi auxiliare curiculare, a normativelor de dotare, conform
legislaţiei în vigoare.
|
||
4.1.3. Realizarea
unui progres (creştere cantitativă şi / sau diversificare) privind
achiziţionarea / realizarea unor noi mijloace de învăţământ sau auxiliare
curriculare.
|
||
4.2. Existenţa şi dezvoltarea fondului bibliotecii
şcolare / centrului de documentare şi
informare
|
4.2.1. Concordanţa fondului bibliotecii şcolare / centrului
de documentare şi informare cu
normativele prevăzute de legislaţia în vigoare.
|
|
4.2.2. Adecvarea fondului bibliotecii
şcolare / centrului de informare şi documentare la numărul de elevi
estimat, la nivelul de şcolarizare, la
profilul şi la specializările / calificările
profesionale oferite. Numărul de
volume şi publicaţii per elev este cel puţin egal cu numărul mediu de volume şi publicaţii per elev corespunzător
nivelului de educaţie.
|
||
4.2.3. Existenţa, în biblioteca şcolii / în centrul de
informare şi documentare a câte unui exemplar din fiecare manual alternativ aprobat, pentru fiecare disciplină din planul de
învăţământ al primului an de studiu sau suporturi de
curs pentru fiecare disciplină / modul din planul de învăţământ al primului
an de studiu.
|
||
4.2.4. Existenţa unei evidenţe clare a utilizării
fondului bibliotecii şcolare / centrului de informare şi documentare – număr
de utilizări pentru fiecare elev şi pentru fiecare item utilizat.
|
||
4.2.5. Realizarea unui progres (creştere cantitativă şi
diversificare) privind achiziţionarea / realizarea de noi materiale pentru bibliotecă / centrul
de documentare şi informare.
|
||
4.3. Dotarea cu tehnologie informatică şi
de comunicare
|
4.3.1. Existenţa tehnologiei informatice şi de
comunicare (o reţea funcţională de minim 6 calculatoare) - cu excepţia
nivelului preşcolar.
|
|
4.3.2. Existenţa conectării la Internet a reţelei de
calculatoare.
|
||
4.3.3. Extinderea utilizării tehnologiei informatice şi
de comunicare la alte discipline din curriculum naţional şi / sau la decizia
şcolii, în afara celor corespunzătoare ariei curriculare “Tehnologii”.
|
||
4.3.4. Creşterea numerică a disciplinelor care
utilizează tehnologiile informatice şi de comunicare precum şi, în interiorul
disciplinei, a numărului de ore în care sunt folosite tehnologiile
informatice şi de comunicare
|
||
4.3.5. Asigurarea accesului tuturor elevilor şi
cadrelor didactice la reţeaua de calculatoare, pentru documentare şi
informare în timpul şi în afara orelor de profil din programul şcolar.
|
||
4.3.6. Asigurarea unui număr suficient de calculatoare
astfel încât numărul de elevi din unitatea de învăţământ ce revine la un
calculator este cel mult egal cu numărul de elevi ce revine la un calculator
corespunzător judeţului / municipiului Bucureşti şi nivelului de şcolarizare.
|
||
4.3.7. Utilizarea tehnologiei informatice şi de
comunicare în activitatea administrativă şi / sau de secretariat şi / sau a
bibliotecii.
|
||
4.3.8. Dotarea / îmbunătăţirea / actualizarea /
înlocuirea periodică a echipamentelor şi programelor informatice utilizate.
|
||
4.4. Accesibilitatea echipamentelor, materialelor, mijloacelor de
învăţământ şi auxiliarelor curriculare
|
4.4.1. Accesul elevilor la mijloacele de învăţământ,
auxiliarele curriculare, la bibliotecă / centru de documentare şi informare, la tehnologia informatică şi de
comunicare.
|
|
4.4.2. Accesul personalului, în interesul unităţii
şcolare, la: telefon, fax, copiator, computer cu scanner
şi imprimantă.
|
||
5.Documente şcolare
|
5.1. Procurarea şi utilizarea documentelor şcolare şi a actelor de studii
|
5.1.1. Achiziţionarea documentelor şcolare şi a actelor
de studii în conformitate cu normativele în vigoare, cu numărul prognozat al
elevilor, cu nivelul de şcolarizare, cu profilul şi cu specializările /
calificările profesionale existente în oferta educaţională.
|
5.1.2. Existenţa, în bugetul şcolii, a liniei bugetare destinată achiziţiei
documentelor şcolare şi a actelor de studii.
|
||
5.1.3. Respectarea legislaţiei în vigoare privind
completarea, utilizarea şi gestionarea documentelor şcolare şi a actelor de
studii.
|
||
5.1.4. Existenţa unui sistem eficient de accesare a
documentelor din arhiva unităţii de învăţământ.
|
||
5.1.5.
Securizarea documentelor
şcolare se realizează conform
legislaţiei în vigoare.
|
||
Domeniul : A. Capacitatea
instituţională; criteriul : c) resurse umane
|
||
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
1.Managementul
personalului
|
1.1. Managementul personalului didactic şi de conducere
|
1.1.1. Respectarea, de către personalul de conducere
angajat, a condiţiilor prevăzute de Legea Învăţământului, precum şi de Statutul personalului didactic.
|
1.1.2. Stabilirea, în statul de funcţiuni, a
necesarului de cadre didactice pentru funcţionarea unităţii de învăţământ în
funcţie de planul de şcolarizare realizat, de nivelul de şcolarizare, de
profilul şi de specializările / calificările profesionale existente în oferta
educaţională.
|
||
1.1.3. Acoperirea cu personal didactic calificat este
de minim 85%.
|
||
1.1.4. Acoperirea cu personal didactic titular angajat
este de cel puţin 50%. Pentru restul
personalului, există contracte de muncă pe durată determinată
(suplinire şi / sau cumul) sau contracte de colaborare.
|
||
1.1.5.Transparenţa procedurilor de management al
resurselor umane.
|
||
1.1.6. Corelarea activităţii de evaluare a cadrelor
didactice cu celelalte proceduri de management al resurselor umane.
|
||
1.2. Managementul personalului didactic auxiliar şi
personalului nedidactic
|
1.2.1. Stabilirea, în statul de funcţiuni, a necesarului de personal
didactic auxiliar şi personal nedidactic necesar funcţionării unităţii de
învăţământ, în funcţie de planul de şcolarizare prognozat, de nivelul de
şcolarizare, de profilul şi de specializările / calificările profesionale
existente în oferta educaţională.
|
|
1.2.2. Acoperirea cu personal didactic auxiliar şi nedidactic calificat
este de cel puţin 75%.
|
||
1.2.3. Asigurarea necesarului de personal didactic
auxiliar şi de personal nedidactic calificat în conformitate cu
prevederile normativelor în vigoare.
|
||
1.2.4. Existenţa criteriilor, metodologiei şi
instrumentelor de evaluare periodică a personalului didactic auxiliar şi
nedidactic, conform legislaţiei în vigoare şi diferenţiat pe categorii de
personal.
|
||
1.2.5. Realizarea procedurilor de evaluare a
personalului didactic auxiliar şi nedidactic în conformitate cu legislaţia în
vigoare şi cu reglementările interne.
|
||
Domeniul : B. Eficacitate educaţională ; criteriul : a)
conţinutul programelor de studiu
|
||
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
1.Oferta educaţională
|
1.1. Definirea şi promovarea ofertei educaţionale
|
1.1.1. Existenţa ofertei educaţionale, care cuprinde
cel puţin: nivelurile şi formele de învăţământ autorizate şi /sau acreditate,
după caz, în care se face şcolarizare, specializările / calificările obţinute
de absolvenţi, resursele educaţionale (umane şi materiale) puse la dispoziţie
pentru activităţile curriculare şi extracurriculare, programul şcolii şi
facilităţile puse la dispoziţia elevilor, datele de contact ale unităţii de
învăţământ.
|
1.1.2. Promovarea ofertei educaţionale către toţi
actualii şi potenţialii beneficiari folosind mijloace clasice şi /sau
electronice.
|
||
1.1.3. Şcolarizarea exclusiv în nivelurile şi formele
de învăţământ, specializări /calificări profesionale autorizate / acreditate,
după caz.
|
||
1.1.4. Adecvarea ofertei educaţionale la diagnoza
contextului socio-economic şi cultural în care va funcţiona şcoala, la
proiectul de dezvoltare, la planul operaţional pentru primul an de
funcţionare, la dotarea existentă şi la personalul prognozat.
|
||
1.2. Existenţa parteneriatelor cu reprezentanţi ai comunităţii
|
1.2.1. Existenţa şi funcţionalitatea unor parteneriate
cu reprezentanţi ai comunităţii.
|
|
1.2.2. Diseminarea, la nivelul unităţii de învăţământ
şi al comunităţii, a rezultatelor parteneriatelor stabilite.
|
||
2.Curriculum
|
2.1. Proiectarea curriculumului
|
2.1.1. Utilizarea curriculumului naţional sau alternativ aprobat de
Ministerul Educaţiei şi Cercetării
pentru fiecare nivel de şcolarizare, profil şi specializare /
calificare profesională din oferta şcolii.
|
2.1.2. Existenţa strategiei de dezvoltare-proiectare a
curriculum-ului la decizia şcolii / curriculum-ului în dezvoltare locală
pentru fiecare nivel de şcolarizare, profil şi specialitate / calificare
profesională din oferta şcolii.
|
||
2.1.3. Stabilirea orarului / programului de studiu al
elevilor în conformitate cu cerinţele igienice şi pedagogice.
|
||
2.1.4.Există planificarea corespunzătoare a
conţinuturilor învăţării pentru toate disciplinele/modulele din curriculum.
|
||
2.1.5. Proiectarea unităţilor de învăţare promovează şi
încurajează centrarea pe elev.
|
||
2.2. Realizarea curriculum-ului
|
2.2.1. Respectarea orarului proiectat
|
|
2.2.2. Utilizarea auxiliarelor curriculare,
echipamentelor şi materialelor de studiu
|
||
2.2.3. Utilizarea manualelor şcolare aprobate M.EdC
|
||
2.2.4. Corelarea parcurgerii disciplinelor la nivelul ariei curriculare.
|
||
2.2.5. Adecvarea strategiilor şi a metodologiei
didactice la specificul cultural al populaţiei şcolare şi la motivaţia fiecărui elev.
|
||
2.2.6. Utilizarea autoevaluării elevilor, a evaluării formative şi a feedback-ului pentru optimizarea procesului de
învăţare.
|
||
2.2.7. Realizarea, conform prevederilor legale în
vigoare, a programelor de educaţie
diferenţiată (pentru copiii cu cerinţe educative speciale – provenind din
grupuri defavorizate social sau predispuse la abandon şcolar, pentru copii
supradotaţi etc)
|
||
2.2.8. Informarea regulată a elevilor şi / sau a
părinţilor acestora privind progresul realizat şi rezultatele şcolare.
|
||
2.2.9. Revizuirea periodică a curriculumului la decizia
şcolii / în dezvoltare locală pe baza rezultatelor autoevaluării, ale
evaluării formative şi sumative.
|
||
Domeniul : B. Eficacitate
educaţională ; criteriul : b) rezultatele învăţării
|
||
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
1.Performanţele
şcolare
|
1.1. Evaluarea rezultatelor
şcolare
|
1.1.1. Planificarea activităţilor de evaluare ( iniţiale, curente,
finale) la nivelul catedrei de
specialitate şi la nivelul unităţii de învăţământ.
|
1.1.2. Realizarea activităţilor de evaluare pe baza standardelor naţionale
în vigoare.
|
||
1.1.3. Înregistrarea activităţilor de evaluare în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
|
||
1.1.4. Aplicarea sistemului de notare prevăzut de legislaţia în vigoare
pentru tipul respectiv de instituţie de învăţământ sau, în lipsa acesteia,
conform unui sistem propriu.
|
||
1.1.5. Existenţa unor criterii clare şi cunoscute de către profesori,
elevi şi părinţii acestora privind succesul şcolar şi recompensarea
rezultatelor şcolare deosebite, precum şi privind insuccesul şcolar şi
consecinţele acestuia.
|
||
1.1.6. Urmărirea traiectului şcolar şi profesional ulterior cel puţin
pentru un eşantion reprezentativ din rândul fiecărei promoţii de absolvenţi.
|
||
1.1.7. Urmărirea evoluţiei performanţelor şcolare utilizând sistemul
naţional de indicatori privind educaţia.
|
||
1.1.8. Realizarea raportărilor solicitate de instituţiile abilitate prin
lege (din cadrul sistemului de învăţământ şi din afara acestuia).
|
||
1.1.9. Realizarea raportărilor publice faţă de principalii purtători de
interese de la nivelul şcolii şi al comunităţii.
|
||
2.Performanţele
extraşcolare
|
2.1. Evaluarea rezultatelor la activităţile extracurriculare (extra-clasă şi extra-şcolare)
|
2.1.1. Planificarea activităţilor extracurriculare cu implicarea cadrelor
didactice, a elevilor, a părinţilor şi a
altor membri ai comunităţii.
|
2.1.2. Popularizarea activităţilor extracurriculare în rândul
personalului şcolii, al elevilor, al părinţilor şi al altor purtători de
interese relevanţi.
|
||
2.1.3. Înregistrarea rezultatelor la activităţile extracurriculare
prezente în oferta şcolii, inclusiv a impactului acestor activităţi asupra
grupurilor-ţintă.
|
||
Domeniul : B. Eficacitate educaţională ; criteriul : c)
activitatea de cercetare ştiinţifică sau metodică, după caz
|
||
Subdomeniu
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
1.Activitatea
ştiinţifică şi metodică
|
1.1. Activitatea ştiinţifică
|
1.1.1. Utilizarea rezultatelor cercetării ştiinţifice (realizate la nivel local, naţional sau internaţional) pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare. |
1.1.2. Iniţierea sau participarea instituţiei de învăţământ (prin cadrele de conducere, cadrele didactice sau alte persoane angajate cu contracte de muncă pe durată nedeterminată) la proiecte de cercetare ştiinţifică sau de dezvoltare, realizate la nivel local, regional, naţional sau internaţional. |
||
1.2. Activitatea metodică a cadrelor didactice
|
1.2.1. Funcţionarea colectivelor
de catedră, a comisiilor metodice şi a celorlalte comisii (a diriginţilor, pe
arii curriculare etc.) prevăzute de
legislaţia în vigoare.
|
|
1.2.2. Participarea cadrelor didactice şi a personalului de conducere la
activităţile metodice de la nivelul localităţii şi judeţului.
|
||
1.2.3. Realizarea activităţilor metodice în unitatea de învăţământ, cu
participarea cadrelor didactice şi de conducere din şcoală şi din afara ei.
|
||
1.2.4. Existenţa documentelor privind activităţile metodice realizate în
unitatea de învăţământ sau la care au participat cadrele didactice.
|
||
Domeniul : B. Eficacitate educaţională ; criteriul : d)
activitatea financiară a organizaţiei
|
||
Subdomeniu
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
1.Activitatea financiară |
1.1. Constituirea bugetului şcolii
|
1.1.1. Constituirea bugetului unităţii
de învăţământ în conformitate cu prevederile legale în vigoare, indicându-se
sursele de finanţare.
|
1.1.2. Adecvarea bugetului prognozat la proiectul de dezvoltare al
unităţii de învăţământ.
|
||
1.1.3. Existenţa unor demersuri
concrete pentru diversificarea şi /sau suplimentarea surselor de finanţare.
|
||
1.1.4. Utilizarea a cel puţin 25 % din bugetul realizat al unităţii de
învăţământ pentru dezvoltarea bazei materiale proprii (spaţii, echipamente,
materiale, auxiliare pentru uzul direct al elevilor şi profesorilor).
|
||
1.2. Execuţia bugetară
|
1.2.1. Asigurarea activităţilor financiar contabile, de control şi de
audit financiar cu personal propriu sau prin achiziţionarea serviciilor de
specialitate.
|
|
1.2.2. Realizarea execuţiei bugetare în conformitate cu reglementările
legale.
|
||
1.2.3. Corelarea execuţiei bugetare cu proiectul de dezvoltare şi cu
planul anual de implementare.
|
||
1.2.4. Alocarea
a cel puţin 25 % din bugetul aprobat al unităţii de învăţământ pentru
dezvoltarea bazei materiale proprii (spaţii, echipamente, materiale,
auxiliare pentru uzul direct al elevilor şi profesorilor), în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
|
||
Domeniul : C. Managementul calităţii; criteriul : a)
strategii şi proceduri pentru asigurarea calităţii
|
||
Subdomenii
|
Indicatori de performanţă
|
Descriptori
|
1.Autoevaluarea instituţională
|
1.1. Existenţa şi aplicarea
procedurilor de autoevaluare instituţională
|
1.1.1. Realizarea procedurilor şi utilizarea instrumentelor de
autoevaluare instituţională care respectă prevederile legale.
|
1.1.2. Utilizarea rezultatelor autoevaluării pentru optimizarea
funcţionării şi dezvoltării instituţiei de învăţământ.
|
||
1.1.3. Realizarea, în ultimii trei ani, cel puţin a unui ciclu de
autoevaluare - optimizare.
|
||
2.Managementul
calităţii la nivelul organizaţiei
|
2.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor interne de asigurare a calităţii
|
2.1.1. Funcţionarea procedurilor interne de asigurare a calităţii (de
proiectare, de monitorizare, de
evaluare, de revizuire).
|
2.1.2. Participarea reprezentanţilor purtătorilor majori de interese din
şcoală şi din comunitate (cadre didactice, părinţi, elevi) la procesul
decizional derulat la nivelul unităţii de învăţământ.
|
||
2.1.3. Existenţa procedurilor de colectare regulată a feed-back ului din
partea elevilor şi a altor factori interesaţi interni şi externi.
|
||
2.2. Dezvoltarea profesională a
personalului
|
2.2.1. Existenţa strategiei de dezvoltare managerială şi de dezvoltare
profesională pentru personalului de conducere, respectiv pentru personalul
didactic, didactic auxiliar şi nedidactic.
|
|
2.2.2. Corelarea strategiei de dezvoltare managerială şi dezvoltare
profesională cu proiectul de dezvoltare, cu planul operaţional şi cu oferta
educaţională a instituţiei de învăţământ.
|
||
2.2.3. Culegerea sistematică a dovezilor privind participarea conducerii
şcolii la programele de dezvoltare managerială şi dezvoltarea profesională.
|
||
2.2.4. Finalizarea programelor şi activităţilor de dezvoltare
profesională şi dezvoltare managerială cu documentele prevăzute de legislaţia
în vigoare (diplome, certificate, adeverinţe etc.).
|
||
Domeniul : C. Managementul calităţii;
criteriul : b) proceduri privind iniţierea , monitorizarea şi revizuirea
periodică a programelor şi activităţilor desfăşurate
|
||
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
1.Revizuirea
periodică a ofertei şcolii
|
1.1. Revizuirea ofertei educaţionale şi a proiectului de dezvoltare
|
1.1.1. Aplicarea procedurilor interne (modalităţi, termene şi
responsabilităţi) prin care rezultatele evaluării şi monitorizării calităţii,
ale autoevaluării instituţionale şi ale evaluării rezultatelor învăţării pot
duce la revizuirea ofertei educaţionale şi la modificarea proiectului de
dezvoltare.
|
1.1.2. Existenţa unor proceduri interne de identificare a punctelor tari
şi a celor slabe, a oportunităţilor şi ameninţărilor.
|
||
Domeniul : C. Managementul calităţii; criteriul : c)
proceduri obiective şi transparente de evaluare a rezultatelor învăţării
|
||
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
1.Optimizarea
procedurilor de evaluare a învăţării
|
1.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor de optimizare a evaluării
învăţării
|
1.1.1. Datele privind progresul şi dezvoltarea elevilor se culeg şi se
înregistrează în mod sistematic.
|
1.1.2. Existenţa, dacă este cazul, a unor planuri remediale privind
progresul şi dezvoltarea elevilor.
|
||
1.1.3. Realizarea periodică a activităţilor de evaluare a satisfacţiei
elevilor şi / sau a părinţilor acestora precum şi a altor purtători de
interese relevanţi (angajatori, autorităţi publice locale etc.) faţă de
rezultatele şcolare, extraşcolare şi generale ale activităţii instituţiei de
învăţământ.
|
||
Domeniul : C. Managementul calităţii; criteriul : d)
proceduri de evaluare periodică a calităţii corpului profesoral
|
||
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
1.Evaluarea
corpului profesoral
|
1.1. Evaluarea calităţii activităţii corpului profesoral
|
1.1.1. Existenţa unor criterii, metodologii şi
instrumente clare şi transparente de evaluare periodică a personalului
didactic.
|
1.1.2. Stabilirea, dacă este cazul, şi împreună cu
cadrele didactice implicate, a unor planuri individuale de remediere a
punctelor slabe identificate.
|
||
1.1.3. Adecvarea criteriilor, metodologiilor şi
instrumentelor de evaluare a personalului la tipul de unitate de învăţământ
şi la proiectul de dezvoltare în curs.
|
||
1.1.4. Realizarea evaluării periodice a personalului
conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor interne.
|
||
1.1.5. Existenţa
progresului în dezvoltarea profesională a corpului profesoral (grade
didactice, programe de formare în ţară şi străinătate, programe masterale sau
doctorale).
|
||
1.1.6. Existenţa procedurilor de inserţie profesională
pentru cadrele didactice noi / fără experienţă recentă, dacă este cazul.
|
||
Domeniul : C. Managementul calităţii;
criteriul : e ) accesibilitatea resurselor adecvate învăţării
|
||
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
1.Optimizarea
accesului la resursele educaţionale
|
1.1. Optimizarea accesului la resursele
educaţionale
|
1.1.1. Existenţa progresului în privinţa accesului elevilor la resursele educaţionale ale şcolii: auxiliarele curriculare, fondul de carte şi alte materiale din bibliotecă / centrul de documentare, tehnologia informatică şi de comunicare (inclusiv accesul la Internet), servicii de orientare şi consiliere etc. |
1.1.2. Existenţa progresului privind facilitarea studiului individual şi integrarea elevilor cu cerinţe educaţionale speciale şi a persoanelor în situaţii de risc educaţional. |
||
1.1.3. Existenţa progresului în privinţa accesului corpului profesoral la resursele educaţionale ale şcolii: auxiliarele curriculare, fondul de carte şi alte materiale din bibliotecă / centrul de documentare, tehnologia informatică şi de comunicare (inclusiv accesul la Internet) etc. |
||
Domeniul : C. Managementul calităţii; criteriul : f)
baza de date actualizată sistematic, referitoare la asigurarea internă a
calităţii
|
||
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
1.Constituirea
şi actualizarea bazei de date
|
1.1. Constituirea bazei de date a unităţii de învăţământ
|
1.1.1. Existenţa bazei de date în care
sunt incluse toate datele şi informaţiile necesare funcţionării şi
dezvoltării organizaţiei precum şi raportării la nivel naţional şi local.
|
1.1.2. Cuprinderea, în baza de date, a
câmpurilor referitoare la rezultatele autoevaluării, ale monitorizării şi ale
evaluării externe.
|
||
Domeniul : C. Managementul calităţii; criteriul : g)
transparenţa informaţiilor de interes public cu privire la programele de
studii şi, după caz, certificatele, diplomele şi calificările oferite
|
||
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
1.Asigurarea
accesului la informaţie al persoanelor şi instituţiilor interesate
|
1.1. Asigurarea accesului la oferta educaţională a şcolii
|
1.1.1. Informarea factorilor interesaţi
interni şi externi cu privire la programele de studii şi, după caz, cu
privire la certificatele, diplomele şi calificările oferite.
|
1.1.2. Informarea elevilor şi părinţilor
privind oportunităţile de educaţie şi formare de la nivel local / regional /
naţional, inclusiv posibilitatea obţinerii de burse.
|
||
1.1.3. Existenţa activităţilor de relaţii
publice.
|
||
Domeniul : C. Managementul calităţii; criteriul : h)
funcţionalitatea structurilor de asigurare a calităţii educaţiei, conform
legii
|
||
Subdomeniu
|
Indicator de performanţă
|
Descriptori
|
1.Funcţionarea
structurilor responsabile cu evaluarea internă a calităţii
|
1.1. Constituirea şi funcţionarea structurilor responsabile cu evaluarea
internă a calităţii
|
1.1.1. Funcţionarea structurilor responsabile cu evaluarea internă a
calităţii (programarea activităţii, proiecte, rapoarte etc.).
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu